جمعه 7 ارديبهشت 1403
قباد شيوا: سطح جشنواره ها را بالا ببريم بازگشت

قباد شيوا:

سطح جشنواره ها را بالا ببريم

برای این‌که جشنواره هنرهای تجسمی فجر شکل مطلوب‌تری پیدا کند باید در طول سال برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی در جریان باشد و برگزاری جشنواره در یک زمان محدود و با شتابزدگی انجام نشود.

قباد شيوا با بيان اين مطلب گفت: طبیعی و لازم است که چنین جشنواره‌هایی از طرف دولت حمایت شود و مدیران هنری بسترسازی‌ها و امکانات لازم برای برگزاری جشنواره را تامین کنند اما آن چیزی که مربوط به هنر و مسائل تخصصی می‌شود باید توسط خود هنرمندان انجام شود و امور تخصصی جشنواره‌ها به انجمن‌ها و تشکل‌های هنری سپرده شود.

شیوا درباره حضور جوان‌ها در این رویداد هنری گفت: این‌که به جوان‌ها میدان داده شود و بسترهایی برای ارائه هنرشان فراهم کنیم کار بسیار خوبی است اما در این میان نباید قدیمی‌تر‌ها و حرفه‌ای‌ها فراموش شوند. جوان‌ها هم باید برای حضور در چنین رویدادی به یک نقطه استاندارد در حرفه‌شان رسیده باشند. در هر جشنواره‌ای باید بخش حرفه‌ای‌ها و بخش هنرمندان جوان هم‌زمان باشد اما جداگانه ارائه شود. در اغلب جشنواره‌های هنری دنیا هنرمندان در هر سنی شرکت می‌کنند و آثار هنرمندان در سالن‌های مختلف به نمایش در می‌آید.

شيوا در ادامه گفت:جوان‌هایی که به یک نقطه استاندارد در فعالیت حرفه‌ای‌شان رسیده‌اند به خاطرفعالیت‌ها و زحمت‌های خودشان بوده است و این سال‌ها در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی نتوانسته‌ایم خیلی موفق عمل کنیم.

تو افزود: : مساله این نیست که یک هنرمند فوق لیسانس داشته باشد این همه لیسانس و فوق لیسانس رشته گرافیک بعد از انقلاب داشته‌ایم ولی هنوز هنرمندي  که استاندارد کارش مثلا در سطح مرحوم ممیز باشد نمی‌بینیم. دلیلش شاید این است که انتظار‌ها پایین آمده است. به جای این‌که ما سطح جشنواره‌ها را بالا ببریم که جوان کوشش کند و خودش را به آن استاندارد‌ها برساند، سطح جشنواره‌ها را پایین آورده‌ایم که این به ضرر فرهنگ است.

تاريخ خبر:  1392/11/27