پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
فیلم ها و عکس های عکاس فرانسوی نمایش داده شد بازگشت

فیلم ها و عکس های عکاس فرانسوی نمایش داده شد

نمایش آثار گرافیست های برزیلی و مکزیکی 

نمایش آثار ژان گامی؛ عکاس فرانسوی، خاویار برمودز؛ طراح گرافیست مکزیکی و "فیلیپ تابوردا" طراح گرافیست برزیلی از داوران جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر تهران و موسسه فرهنگی هنری صبا نمایش داده شد.

ژان گامی، ابتدا قطعات کوتاهی از چند فیلم قدیمی، عکس‌هایی از کارهایی که پدر و مادرش در زندگی انجام دادند، روزنامه‌ها و عکس‌های دوران کودکی‌اش و اتفاقاتی که در آن سال‌ها بر او تاثیر گذاشته و معتقد بود شکل دهنده شخصیت واقعی او و علاقه‌اش به طبیعت هستند، را برای حاضران به نمایش گذاشت.

در ادامه نمایش آثار این هنرمند فرانسوی بخش‌هایی از نخستین فیلم او با عنوان"la boucane"  که حاصل یک دوره سفرهای زمستانی او بود و در سال 1984 میلادی ساخته به نمایش درآمد. فیلمی که در سال 1986 میلادی نامزد دریافت بهترین جایزه سزار فیلم شد.

همچنین نمایش عکس‌هایی از کتاب مجموعه عکس‌های سفرهای زمستانی او که تا سال 1998 میلادی ادامه داشته و در سال 2001میلادی منتشر شده نیز پس از بخش‌هایی از فیلم اول این هنرمند فرانسوی نمایش داده شد.

نمایش عکس‌هایی از سفر او به قطب شمال به همراه یک خانواده و چهل روز زندگی در قایقی که با انبوهی از برف محاصره شده بود و توضیحات گامی درباره آن روزها و چگونگی ثبت این عکس‌ها از قسمت‌هایی بود که مورد توجه حاضران قرار گرفت.

در ادامه قسمت‌هایی از دومین و سومین فیلم او با عنوان "ژان ژاک" که در سال 1987 میلادی و "کشیش مارسل" که 1994میلادی ساخته برای حاضران به نمایش درآمد.

نمایش‌ عکس‌هایی از حضور او در اوکراین و تاثیرات انفجار نیروگاه هسته‌ای چرنویل بر محیط زیست و ساکنان آن منطقه از بخش‌هایی بود که نظر بسیاری را به خود جلب کرد. همچنین عکس‌هایی از مجموعه‌های "پاداش طبیعت" و "مردان و دریا" از دیگر آثاری بود که امروز برای حاضران به نمایش درآمد.


آخرین بخش نمایش آثار ژان گامی در سینما تک موزه هنرهای معاصر به نمایش عکس‌های او در یک زیردریایی اتمی ارتش فرانسه و همچنین نمایش 16 دقیقه از فیلم 220 دقیقه‌ای "زیردریایی"، چهارمین فیلم او که حاصل چهار ماه زندگی در زیر دریا بوده، با توضیحات گامی درباره آن روزها اختصاص داشت.

گامی در لابه‌لای نمایش عکس‌ها و فیلم‌هایش درباره چگونگی ثبت آنها  برای حاضران ‌ توضیحاتی داد.

 پس از اتمام نمایش آثار گامی در سینما تک یکی از دوستان ایرانی او دو خاطره جالب را برای حاضران از سفرهای قبلی او به ایران نقل کرد.

"خاویر برمودز" طراح گرافیک مکزیکی در اولین بخش از این کارگاه نمونه‌هایی از آثار گرافیکی خود را که در "موزه هانس مایر" مکزیکوسیتی در معرض دید عموم قرار دارند به صورت ویدئوپروجکشن به نمایش درآورد و با ارائه توضیحاتی این آثار را معرفی کرد.

برمودز در بخش بعدی این کارگاه تخصصی گزیده‌ای از پوستر‌هایش از جمله پوستر جشن ملی اول نوامبر در مکزیک و پوسترهایی برای دانشگاه محل تحصیل خود یعنی دانشگاه وراکروز را برای حاضرین نمایش داد و با توضیحاتی مناسبت و چگونگی شکل‌گیری ایده و تکنیک‌ها و مراحل اجرای پوستر‌ها را بازگو کرد.

نمایش و معرفی لوگوهای طراحی شده توسط برمودز بخش بعدی این کارگاه بود. این طراح مکزیکی در این بخش تمایل همیشگی خود برای طراحی لوگو را بازگو و عنوان کرد که بیشترین آثار گرافیکی خود را در این زمینه تولید کرده است. او طراحی لوگو برای موسسه درمانی کودکان، کتابخانه و مقر یونسکو در مکزیک، همچنین لوگوی دانشگاه وراکروز را از آثار خود در این زمینه عنوان کرد.

او همچنین به معرفی پروژه‌های موسسه فرانسه برای آمریکای لاتین، موسسه گوته، موسسه ملی هنرهای زیبا و مجموعه الفبای سیریلی بلغارستان در این کارگاه پرداخت.

برمودز در ادامه این کارگاه به معرفی سامانه دیجیتالی ابداعی‌اش در زمینه آرشیو پوسترهای برگزیده طراحان گرافیک مکزیک پرداخت. طبق اظهارات برمودز این سامانه جایگاهی برای آرشیو و نمایش آثار هنرمندان مطرح مکزیک است و علاوه بر این علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت پوسترهای انتخابی خود هم از این سامانه هم استفاده کنند.

او سپس به تحولاتی که در دهه ۶۰ میلادی در گرافیک مکزیک ایجاد شد اشاره کرد و نقطه آغاز گرافیک نوین این کشور را با جنبش دانشجویان در این دهه مقارن دانست.

برمودز همچنین به تنوع و تکثری که در گرافیک آمریکای لاتین وجود دارد اشاره و گفت: آمریکای جنوبی کشورهای متعددی را شامل می‌شود و نمی‌توان از چیزی به اسم گرافیک آمریکای جنوبی به عنوان ماهیتی یکپارچه صحبت کرد بلکه هر کدام از کشورهای این منطقه جغرافیایی علی رغم اشتراکاتی که دارند تفاوت‌ها و تمایزهای زیادی هم با یکدیگر دارند. شما در آمریکای جنوبی فرهنگ‌های مختلفی را می‌بینید و حتی مشاهده می‌کنید که مردم این کشور‌ها به زبان‌های مختلفی حرف می‌زنند و هر کدام هویتی مستقل و مخصوص به خود دارند که همه این‌ها موجب شده تا هر یک از این کشور‌ها گرافیک منحصر به خود و متفاوتی از دیگر کشورهای این منطقه داشته باشند.

برمودز که عضو هیات داوری دوسالانه‌های لهستان، فنلاند، فورت کالینز (آمریکا) و بولیوی بوده در پایان بخش اول این نشست درخصوص ارزیابی‌اش از جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: با حضور در این جشنواره متوجه شدم که ایران هنرمندان خوبی به ویژه در حوزه عکاسی و کالیگرافی دارد. توجهی که هنرمندان ایرانی در بخش‌های مختلف به جزئیات و ظرافت‌های تصویری دارند هم برایم بسیار جالب و دیدنی بود.

بخش دوم کارگاه تخصصی پوستر ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به ارائه و معرفی آثار "فیلیپ تابوردا" طراح گرافیک برزیلی اختصاص داشت.

تابوردا در ابتدا گفت: در حقیقت این اولین سفرم به ایران است. همیشه کنجکاو بوده‌ام درباره ایران بیشتر بدانم و تا قبل از اینکه به ایران سفر کنم بیشتر از هرچیز با پسته و زعفران ایرانی آشنا بودم  دلیلش هم این است که زمانی که در لندن دانشجو بودم بهترین دوستم یک ایرانی به نام جواد مهدوی بود که مرا با زعفران و پسته ایرانی آشنا کرد و با هم روزهای خوشی داشتیم.

این هنرمند که آثارش در کتاب "یکصد هنرمند بر‌تر گرافیک جهان" به چاپ رسیده معرفی آثارش را با نمایش تصویر " ایده از کجا آمده است" که به زبان فارسی طراحی شده بود و خود او نیز سعی کرد به فارسی آن را ادا کند آغاز کرد و با سپس با نمایش عکس‌هایی از پدربزرگ، پدر و مادر، عکس‌هایی از دوره کودکی، نوجوانی، جوانی و عکسی از امروز خودش و خانواده خود یعنی همسر و دو دخترش تلاش کرد تا نشان دهد تجربه زیستی او نقشی اساسی در چگونگی نگاه او خلق آثار هنری و ذهنیت او در ایده بخشی به طرح‌هایش دارد.

تابوردا در همین زمینه تصریح کرد: ایده‌ها و فرهنگ هر شخص در لحظه لحظه حیات یک فرد شکل می‌گیرند و همه آنچه در زندگی افراد اتفاق می‌افتد اندیشه و ذهنیت او را معنی می‌دهند. در واقع ما حاصل آن زندگی خودمان هستیم و این مساله خیلی مهمی است. ما در طول زندگی اطلاعات مختلفی را جمع‌آوری می‌کنیم و تمام تجربه‌های که از سر می‌گذرانیم اعم از خوب و بد در ذهنیت و ایده‌های ما تاثیرگذار هستند.

این طراح گرافیک در ادامه به نحوه برخوردش با تولید آثار گرافیکی پرداخت و گفت: برای تولید آثار گرافیکی از کامپیو‌تر استفاده می‌کنم ولی در ابتدا ایده‌هایم را به صورت طرح‌های دستی پیاده می‌کنم و در مراحل بعدی برای اجرای نهایی از نرم افزارهای کامپیوتری کمک می‌گیرم. هنگامی که طرح‌ها را به صورت دستی آماده می‌کنم آزادی عمل بیشتری دارم و مراحل مختلف کار را هم می‌توانم به وضوح کنار هم بگذارم. علاوه بر این طراحی با دست برای من تبدیل به یک عادت شده چرا که وقتی کار گرافیک را شروع کردم هنوز کامپیوتری وجود نداشت.

او در ادامه به نمایش و معرفی تعداد ی از آثارش از جمله در همکاری با انتشارات "brazil desing"، چند شماره مجله ویژه آمریکایی 30، print پوستر محیط زیست، و توسعه کنفرانس eco برزیل، طراحی "تصویر صدا" گرامیداشت موسیقیدانان معروف برزیل از طریق هنرهای تجسمی و نمایشگاه اخیر "brazil desings" در گالری باشگاه مدیران هنری نیویورک پرداخت.

معرفی کتاب تالیفی تابوردا با عنوان "طراحی گرافیک آمریکای لاتین" که در سال 2008 منتشر شده و اولین کتاب جامع درباره طراحی تاریخی و معاصر گرافیک در منطقه آمیکای لاتین است بخش پایانی این برنامه بود.


تاريخ خبر:  1392/12/02